Så fik jeg lige skrevet en lille vise til Faaborg, og Jørgen, min kære og tålmodige gemal, har igen med kærlig omsorg sat musik og fundet en vokal til at synge den via AI. Håber I kan lide den. Sangtekst og og lydfil er nedenfor.
En lille vise om Faaborg
Der er elverfolk i skoven
og der dufter af syren
Nøkken sidder tæt ved åen
spiller fløjte på en sten
Over mosen konen brygger
svaleparret flyver frit
Mens et dådyr spiser jordbær
det jeg havde tænkt var mit.
Jeg går i mine tanker, nyder både mark og skov
Ser en glente dykke, efter mus på rov
Store skræppeblade, lindetræs allé
Brombærhegn langs veje og æbleblomstersne
Mellem sten og græs jeg finder
firben, stålorm og en mus
De har alle fundet pletter
hvor de soler og har hus
Og i rosenbusken bygger
flere par med fuglefløjt
Mens i græsset råen gemmer
sig med lam, når det er højt.
På tur jeg går ad banen, med lange raske skridt
For toget kommer sjældent, så sporet det er frit
Og før jeg når til Faaborg, så dukker Sundet frem
Med vandresti og bakker, og siv og rør omkring
Ved fjorden, når jeg kigger
kan jeg se så mange ø’er
Solen glimter smukt fra oven
Bjørnø ligger som markør
Der er glade folk, der soler
der er børn, der spiller bold
og en viking hopper modigt
ned i vandet – stadig koldt.
Lille by ved fjorden, klokketårn og smil
Her er godt at være, tag et lille hvil
Her er grønt og frodigt, kunst og historik
Havn og hvalens hale, havnebad og strik.
Men jeg vil nu se det hele
går i bakkerne en tur
Nyder gyvelduft og udsigt
mens en hugorm ta’r en lur
Op til Lerbjerg må jeg trave
for at se mig lidt omkring
Der står en ko og gumler
mens dens hale ta’r et sving.
Der er så meget, her i by og land at se
Jeg bliver jo helt forpustet, men jeg må jo også le
og lege lidt på Gåsebjerg, og se på Sybergs kunst
Men også spise vaffelis, det er vist meget sundt.
Tilbage til det fine torv
til Faaborg på cafe
Danse rundt om Ymerbrønd
nyde kage og lidt te
Kigge på de smukke huse
hvor de snævre gader snor
Nyde glæden, se på livet
Her på Sydfyn lykken bor.
Men dagen går jo lidt på hæld, så jeg må vende hjem
Når solen daler, er det tid, hvis jeg skal nå helt frem
For eventyret viser sig, når svaler går til ro
og vinden stilner stille af, før jeg når til mit bo
Her til aften, når det mørkner
ta’r jeg katten med på tur
Vi skal ud og kigge pindsvin
uglen vågner af sin lur
Og en lille gylden hasselmus
Vimser hurtigt rundt i krat
Den har travlt at finde føde
Nu hvor det er blevet nat.
Der er så tyst, og det er svært at se sig helt omkring
og mange gamle sagn fortæller mange sære ting
så mørket tyknes hurtigt her og mine sanser gror
for gamle guder, vættefolk, på Sydfyn her de bor
Så er der ganske stille nu
kun ænder siger rap
Mens månen kigger modigt frem
danser elverfolk om kap
Med de lette fine skygger
som man næsten ikke ser
Men jeg ved de er derude
eventyret findes her.
Så giv mig nu en sommer skøn, giv sjælen ro og hvil
Naturen lister stille ind og fylder mig med glade smil
Og når jeg så til ro vil gå, og finde dynen frem
Så drømmer jeg om elverfolk, og ved, her har jeg hjem’
Copyright © Lilli Wendt 31. maj 2026