Lille Vise til Faaborg

Så fik jeg lige skrevet en lille vise til Faaborg, og Jørgen, min kære og tålmodige gemal, har igen med kærlig omsorg sat musik og fundet en vokal til at synge den via AI. Håber I kan lide den. Sangtekst og og lydfil er nedenfor.

En lille vise om Faaborg

Der er elverfolk i skoven
og der dufter af syren
Nøkken sidder tæt ved åen
spiller fløjte på en sten
Over mosen konen brygger
svaleparret flyver frit
Mens et dådyr spiser jordbær
det jeg havde tænkt var mit.

Jeg går i mine tanker, nyder både mark og skov
Ser en glente dykke, efter mus på rov
Store skræppeblade, lindetræs allé
Brombærhegn langs veje og æbleblomstersne 

Mellem sten og græs jeg finder
firben, stålorm og en mus
De har alle fundet pletter
hvor de soler og har hus
Og i rosenbusken bygger
flere par med fuglefløjt
Mens i græsset råen gemmer
sig med lam, når det er højt.

På tur jeg går ad banen, med lange raske skridt
For toget kommer sjældent, så sporet det er frit
Og før jeg når til Faaborg, så dukker Sundet frem
Med vandresti og bakker, og siv og rør omkring

Ved fjorden, når jeg kigger
kan jeg se så mange ø’er
Solen glimter smukt fra oven
Bjørnø ligger som markør
Der er glade folk, der soler
der er børn, der spiller bold
og en viking hopper modigt
ned i vandet – stadig koldt.

Lille by ved fjorden, klokketårn og smil
Her er godt at være, tag et lille hvil
Her er grønt og frodigt, kunst og historik
Havn og hvalens hale, havnebad og strik.

Men jeg vil nu se det hele
går i bakkerne en tur
Nyder gyvelduft og udsigt
mens en hugorm ta’r en lur
Op til Lerbjerg må jeg trave
for at se mig lidt omkring
Der står en ko og gumler
mens dens hale ta’r et sving.

Der er så meget, her i by og land at se
Jeg bliver jo helt forpustet, men jeg må jo også le
og lege lidt på Gåsebjerg, og se på Sybergs kunst
Men også spise vaffelis, det er vist meget sundt.

Tilbage til det fine torv
til Faaborg på cafe
Danse rundt om Ymerbrønd
nyde kage og lidt te
Kigge på de smukke huse
hvor de snævre gader snor
Nyde glæden, se på livet
Her på Sydfyn lykken bor.

Men dagen går jo lidt på hæld, så jeg må vende hjem
Når solen daler, er det tid, hvis jeg skal nå helt frem
For eventyret viser sig, når svaler går til ro
og vinden stilner stille af, før jeg når til mit bo

Her til aften, når det mørkner
ta’r jeg katten med på tur
Vi skal ud og kigge pindsvin
uglen vågner af sin lur
Og en lille gylden hasselmus
Vimser hurtigt rundt i krat
Den har travlt at finde føde
Nu hvor det er blevet nat.

Der er så tyst, og det er svært at se sig helt omkring
og mange gamle sagn fortæller mange sære ting
så mørket tyknes hurtigt her og mine sanser gror
for gamle guder, vættefolk, på Sydfyn her de bor

Så er der ganske stille nu
kun ænder siger rap
Mens månen kigger modigt frem
danser elverfolk om kap
Med de lette fine skygger
som man næsten ikke ser
Men jeg ved de er derude
eventyret findes her.

Så giv mig nu en sommer skøn, giv sjælen ro og hvil
Naturen lister stille ind og fylder mig med glade smil
Og når jeg så til ro vil gå, og finde dynen frem
Så drømmer jeg om elverfolk, og ved, her har jeg hjem’

Copyright © Lilli Wendt 31. maj 2026

Jeg tænder et lys

En glædelig 4. maj til alle med denne lille sang, som jeg skrev den 4. maj 2020, og som Jørgen, min kære og tålmodige gemal, med kærlig omsorg har sat musik og vokal til via AI. Håber I kan lide den. Sangtekst og og lydfil er nedenfor.

Jeg tænder et lys

Jeg tænder et lys for dig
Jeg tænder et lys for mig
Jeg tænder et lys for denne jord
Og for alle de mennesker, der på den bor

Nu mørkner det efter dag
Den 4. maj vender tanker tilbage
Vi mindes et budskab med lys og med fred
Og ønsker at frihed og håb varer ved

Det var en tid med ondskab og død
Det var en tid med sult og med nød
Der var frygt, der var angst, og meningsløs vold
Og livet så svært og verden så kold

Der var brug for vilje og mod
For at trodse den ondskab, som ingen forstod
Der var tårer og smerte og voldsom død
Foragten for liv, og hvad livet betød

Der var brug for hjerter med glød
Som gav varme til mennesker i nød
Som tænkte selv og bød ondskab trods
Som satte spor og giver mod til os

Aldrig mere, siger vi med håb
I aften er lyset og frihedens dåb
Vi har brug for at følges på vores vej
Og jeg rækker min hånd ud og smiler til dig

Der er brug for håb og for mod
I en verden, hvor ondskab fortsat kræver blod
Hvor umådelig dumhed gør kloden fortræd
Så alt levende dør – det må ikke vare ved

Vi må kæmpe for denne vor jord
For alt levende, som på den vokser og bor
Så verden stadig er blå og grøn
Du lille planet så gavmild og skøn

Vi står her ved ruden og ser
Hvordan lys overalt, tændes og bliver flere
Ligesom dengang, så giver det glædens håb
Denne aften, hvor friheden fik sin dåb

Jeg tænder et lys for fred
Jeg tænder et lys for kærlighed
Jeg tænder et lys for håb med sang
Og for frihedens glæde, der kom dengang

Jeg tænder et lys for dig
Jeg tænder et lys for mig
Jeg tænder et lys for denne jord
Og for alle de mennesker, der på den bor

Copyright © Lilli Wendt 4. maj 2020

We Just Need a Little Break – Song

Så vågnede jeg da lige her til morgen med en lille sangtekst, som Jørgen, min søde og tålmodige gemal, har hjulpet med at sætte musik og vokal til ved hjælp af AI. Lydfil og tekst finder I nedenfor. Håber I kan lide den.

We Just Need a Little Break

Ours were the days
When the music came to play
Ours were the days
When sweet laughter came our way
Ours were the nights
When gentle touch gave dreams and flight

“Come gently touch my hand
I think the world will understand
We just need a little break
A secret room for us to make”

There’s so much battle all around
So much pain and tearing down
So much agony and wrath
I can hardly draw my breath
So much hate and so much pain
Seems the world has gone insane

Come gently touch my hand
I think the world will understand
We just need a little break
A secret room for us to make”

There’s deceit and lies and fear
So much violence and tears
Anger, jealousy and greed
Drives the conflict up with speed
And the mighty men who rule
Are so broken and so cruel

“Come gently touch my hand
I think the world will understand
We just need a little break
A secret room for us to make”

Yes I know it’s just a break
Just a dream for us to take
Just a room to make us strong
Face whatever comes along
Just to build new hope again
On how to share the world as friends

“Come gently touch my hand
I think the world will understand
We just need a little break
A secret room for us to make”

Copyright © Lilli Wendt 23. marts 2026

Gone the grass – Song

Endnu en sang fra mig, som Jørgen, min søde gemal har sat musik og vokal til ved hjælp af AI. Min tekst er fra 2024. Lydfil og tekst finder I nedenfor. Håber I kan lide den.

Gone the grass

Gone the grass, has turned to hay
Green so lush, has turned to gray
Withered through the autumn storms
Bent and broken, weak and worn

Weeping willow, branches low
Easy now, the river flows
Autumn came and went that day
When the grass did turn so gray

That day so passed
And here I stand
In search for time
That slipped my hand
Where did it go
I did not see
Is that what life was meant to be?

A passing day
It quickly went
And hours numbered
Were all spent

So green and lovely were your spring
When larks so happy came to sing
And summer came
And you stood high
And shelter gave for deer to hide

But now I look to withered grass
The sign that summer did now pass
I gently touch the fragile straw
That rain and wind so harshly tore

May you now rest in peace, I say
While winter snow will deck you hay
And slowly then
You’ll fade away

And yet, with time, when you’re all gone
And winter cold gives way to sun
And spring returns with carefree days
My mind so awkwardly, it strays

While I rejoice in new grown green
The withered hay’s no longer seen
I carry with me every day
The years that passed when grass turned hay

Copyright © Lilli Wendt 6. januar 2024

Midnight Lullaby – Song

Så fandt min søde gemal da en gammel vuggevise, som jeg skrev i 2017, og med kærlig omhu og hjælp af AI, så har han sat musik og vokal til sangen. Håber I kan lide den. Her er lydfil og tekst.

Midnight Lullaby

It’s gonna be alright, I’ll stay with you tonight
It’s gonna be alright, there’s nothing we can’t fight
It’s gonna be alright, the grass is lush and green
It’s gonna be alright, there’s nothing to be seen


The wind is on its way down, on this you can rely
The moon is shining through the trees, the stars are on the sky
The night is slowly fading, an owl’s lonely sigh
The dawn will soon be breaking,
and nothing, nothing, nothing, will ever be, ever be
Like the dream you had

The sea has turned its tide, the fish are fine and well
The little baby otter and its mommy play with shells
And sea weed is a perfect place for them to hide and seek
The water’s blue and green and wet, and full of life,
for you to meet
Remember how you laughed at all the lions of the sea,
and nothing, nothing, nothing, will ever be, ever be
Like the dream you had

The eagle flies the mountain’s top, the bear sleeps in the cave
The old and mighty buffalo has courage and is brave
And all the little chipmonks, they are safe within their nests
And the bluebird, he will begin to sing,
as soon as the morning breaks
And nothing, nothing, nothing, will ever be, ever be,
Like the dream you had

Mommy’s sleeping safe and sound, your little brother too,
And all the baby kittens’ in the barn’s asleep, like soon we also do
And no one comes to hurt you, cause I will guard the way
For Daddy’ll fetch a better dream and make it nice and stay
And nothing, nothing, nothing, will ever be, will ever be
Like the dream you had

So lay your head on my shoulder and just feel free to cry
And I will give you comfort, and be by you, until the day you die
And we shall live in sunshine and never a worry thought
And time will last forever,
and nothing, nothing, nothing, will be ever be, ever be
Like the dream you had

So I will turn on the night lamp, to shine beside your bed
And I will lay my arm around you, caress your tired head
And whisper gentle words to you and,
warm you till the dream is gone
And I will keep my watch for you, and so the moon and sun
Until the bright new morning dawns,
and will give you, give you, a better dream

Baby, baby, baby, I’ll dry your tears, and I’ll fight your fears
Baby, baby, baby, I’ll dry your tears, and I’ll fight your fears
Baby, baby, baby, I’ll dry your tears, and I’ll fight your fears




Copyright © Lilli Wendt 6. januar 2017

It can’t wait another day – Song

Så hjalp min søde gemal endnu engang med musik og vokal via AI til min sang. Her er lydfil og tekst:

It can’t wait another day

Come with me, the time is up
This insanity must stop
We will never go away
We have courage, we will stay
It’s our earth, it’s our home
Every pebble, every stone
Every square and every range
Stop the damage, things must change
We will never go away
It can’t wait another day

This is our home, so blue and green
With every forest, every stream
With every mountain’s top of snow
Children’s laughter where we go
We don’t have to go to Mars
Shine the sun, and shine the stars
The sky’s so blue, and ocean too
All we need are hearts so true
Make it work, repair the scars
We don’t have to go to Mars

It’s our home, and it’s for loan
We were never meant to own
The abuse has gone berserk
We must stop those crazy jerks
This our earth to us so dear
You must listen, you must hear
It’s our birthright, we must share
It’s our home, so very fair
Clean the water, clean the air
Stop the misuse everywhere

Stop pollution, save the bees
Plant a billion of more trees
Share resources, use the wind
Use the sun, we must begin
To acknowledge, it is true
We must fight the CO2
Join us, help our dying earth
Give the planet a new birth
For our home, so green and blue
Show your heart is brave and true

Come with me, the time is up
This insanity must stop
We will never go away
We have courage, we will stay
It’s our earth, it’s our home
Every pebble, every stone
Every square and every range
Stop the damage, things must change
We will never go away
It can’t wait another day

Copyright © Lilli Wendt 23 september 2019

Som Perler på en Snor (Fødselsdagssang)

Så hjalp min søde gemal endnu engang med musik og vokal via AI til min fødselsdagssang fra maj 2018. Håber I kan lide den.

Omkvæd:
For hvert år er som perler på en snor
Og i hjertet, alle vore minder bor
Og det glimt i dine øjne, og når smilet kommer frem
ja, så skinner solen, den har fundet hjem
ja, så skinner solen, den har fundet hjem

1.
Kære du, lige nu, vi sidder her
omkring bordet, og vi smiler, og vi ler
for denne dag er din, du vores kære ven
gid at mange år, vi mødes må igen
Omkvæd…

2.
Endnu en lille perle på din snor
blev lagt til kæden, i dit liv på jord
og vi ønsker dig Tillykke med et kæmpestort Hurra
hæver glasset, til at skåle, er vi klar’
Omkvæd…

3.
Hvad dit nye år må bringe, ved vi ej
Men vi ved, at du har vilje og er sej
Glæderne og sorgerne, ja, de følges ofte ad
Ønsker du får lykkestunder, der gør’ glad
Omkvæd…

4.
Mange minder har vi fælles, som gi’r smil
Når en hverdag kræver pause og et hvil
Mange snakke, har vi haft, både til alvor og til fest,
Tid med dig, synes vi, er bare bedst
Omkvæd…

5.
Hvis dagen din, engang bli’r trist og grå
Drej så perlerne, så håber vi, de må
Lyse op, så de kan skinne, gi’ dig lys igen på vej
Ligesom vores fine perler – dem med dig
Omkvæd…

Copyright © Lilli Wendt 15. maj 2018

Svalerne kom – Sang 

Det er altså bare fantastisk at høre sine sangtekster med musik og vokal. Jørgen har hjulpet med via AI at sætte vokal og musik til endnu en af mine sangtekster “Svalerne kom”. Jeg er så glad for at høre den sunget. Håber I også vil kunne lide den. Lydfil og sangtekst nedenfor.

Svalerne kom

Jeg stod her ved døren, så bleg og så trist
Den morgen, hvor hjertet var lige ved at brist’
Så tung var den himmel, så grå og fortabt
Så meningsløst livet, jeg ænsed’ det knapt
At vinteren var ovre, var uden værdi
For noget var i stykker, i mig, indeni.

Så var det jeg pludselig, så deres flugt
Ustyrligt, med kvidrende latter, så smukt
De blåsorte vinger strøg hurtigt forbi
Som var de blot tanker, så lette, så fri’
En plet og en pande med rustenrødt skær
Og blåt var det halsbånd, så lange, de fjer.

Betaget jeg stod der, og kiggede på
De flyve atleter, så smukke og små
Med overmod, og, med glæde og sang
De bragte mig forår, i skov og i vang
Og pludselig, syntes, himlen ej grå
der kom nogle sprækker, i lysende, blå.

Og lindetræet, det folded’ sig ud
Med små grønne hjerter i blade og skud
Og under asken, stod vorterod gul
Som pletter af sol, der var hentet i skjul
Fra stendiget lød der, en summende lyd
En humlebi pusled’, og brummed’, af fryd.

Så kom de, de svaler, fra syden de fløj
Den tur var så lang, og må ha’ vær’t drøj
Nu dansed’ de her, på himlen hos mig
Og ledte de tungeste tanker på vej
Mod lysere dage, mod håb og mod gnist
Et træt gammelt hjerte, fik endnu, en frist.

Han kommer imod mig, med spørgende blik
Den tossede kvinde, som han engang fik
Han trykker mig ind mod sin søvnige krop
Og kigger mod lindens, lysgrønne top
Så ser han de svaler, og sammen vi står
Og glæder os begge, at, nu, er det vår.

For vinterens storm, var så kold og så hård
Så trætte, nu, efter mørket, vi står
Men håbet, det vokser, med svalernes flugt
De suser forbi, og alt bliver så smukt
Måske kan vi, også flyve, igen
Og sammen, finde, modet, min ven.

Så kom da den sommer, jeg troede var væk
Og mørket blev stuvet i glemselens sæk
De kæreste venner, kom hjem her til mig
Og med sig de små, bragte glæde og leg
Så bliv nu lidt hos mig, gør sommeren fri
I dejlige svaler, jeg bliver glad, indeni.

Copyright © Lilli Wendt 29. april 2018

Golden Moments – Song

Det er altså bare fantastisk at høre sine sangtekster med musik og vokal. Jørgen har hjulpet med via AI at sætte vokal og musik til endnu en af mine sangtekster “Golden Moments”. Jeg er så glad for at høre den sunget. Håber I også vil kunne lide den. Lydfil og sangtekst nedenfor.

Golden Moments 

Dearest friend, I am so glad
Dearest friend, I ever had
Waited so long time for you to come
To see me here

Precious moments here to share
Joy and laughter everywhere
Not a gloomy cloud in sight
We will smile and drink tonight

Golden moments full of joy
Golden moments full of joy

Do not blame me if I hide
All the darkest hours in the night
When my heart is full of grief
Let it go like autumn’s leaves

You should not be sad for me
There is no reason it should be
Life will pass and rain must come
Thunderstorms for me to face alone

I’m so grateful that you’re here
and I feel your warmth and care
You have lots of worries too
and I know there’s nothing I can do

Do not blame me I don’t share
All these hours of despair
I don’t want you to feel sad
Such grey clouds would just be bad

All my problems you cannot solve
There are too many in the bowl
Before your heart so true and kind
I must draw my thickest blinds

Fill the glasses up with wine
Stars are in the sky and shine
Light the candles warm the night
Golden moments, share the light

Golden moments full of joy
Golden moments full of joy

Such golden moments should be free
Of all worries that could ever be
Golden moments, precious times
I will keep them in my mind

In my heart they’ll always stay
When again you go away
Purest gold to keep me warm
Shield me from the toughest storms

Golden moments full of joy
Golden moments full of joy

Copyright © Lilli Wendt 28. juli 2019

Get Back Blues – Song

Jørgen, min kærlige gemal, har endnu engang hjulpet med via AI at sætte musik og vokal til min sangtekst fra 2020, ligesom han gjorde med min julesang i december. Det er lidt fantastisk for mig at høre mine tekster som rigtige sange. Måske vil I lytte med på “Get Back Blues”

Get Back Blues

Get back, get back now – get back, if we want our future back
Get back, get back now – get back, if we want our future back

Recently, I came upon those special days
Music shone through like were it golden rays
Hope and peace – it was all around
No fear, no anger, only love was found

Magic and freedom grew wild our minds
Dreams of the future we dared to find
Those were the fields of ’69, so green
The world would change – it would soon be seen

Surely, surely – we just need some more time…

Green the meadows, hearts of red
Grace and love in every musical set
And the only colours that we cared about
Were the colour of our hearts and the rainy clouds

Surely, surely – everybody will soon find out…

Get back to the days of hope we shared
With the dreams of love, that we all dared
Get back to the future that we once had
The magic powers – we so need them back

Get back, get back, get back now – get back, if we want our future back

My heart is now weary, my hair turned grey
My spirits all seem to have faded away
Before me lies the future spent
And wherever I look, I can’t see its end

Tell me, tell me, is all hope just gone ….

Cause where we’re going, nobody knows
The dawn is grey and the cold wind blows
And it seems now that everybody’s changed
The magic season is out of our range

Tell me, tell me, where’s the road leading back…

And hearts are no longer red and warm
And spirits are broken and minds are torn
And over the counter I can see your gun
Hanging from your shoulder, and you think it’s fun

Before us lie the worst of fears
Before us lie a sea of tears
Before us lie our broken hearts
Leaking with wasted love it starts

Get back, get back, get back now – get back, if we want our future back

But you really do know that there’s a better way
Help the magic now and the music to stay
Share the love, stop the fire insane
Let the thunder turn into a blissful rain

Surely, surely – we could do some talking instead…

I know talking may be so full of pain
Who is guilty, yes, and who’s to blame
But I’ll try your shoes on as a timid start
And make an extra effort to look into your heart

Yet I don’t know if I’ll be there to see
If the magic returns to set us all again free
And I pray that in future it’ll be wrong to tell
That we’re on our way to the bleakest hell

Get back, get back, get back now – get back now, if we want our future back
Get back, get back, get back now – get back now, if we want our future back

Copyright © Lilli Wendt 10. september 2020