… og det plus en lille hyggesnak, ja det fik han naturligvis, ham den lille gut fra en af de små klasser, da han stak hovedet indenfor døren til skolelederens kontor forleden.
Et kram fra en forstående og omsorgsfuld skoleleder kan være særdeles vigtig, selv på en ganske almindelig skoledag, når man sådan lige trænger til at få ladet selvværd og humør op. For når man er skolebarn, så er der mange udfordringer og meget, der skal læres – både fagligt i timerne, men også i forhold til at lære at tackle livets mange andre krav, og så er det at man pludselig kan få brug for en lille snak og et opmuntrende kram.
Tillid og tryghed er altafgørende for et barns trivsel. Det at vide, at man altid bare lige kan komme forbi lærerværelset eller skolekontoret for at få kærlig hjælp og omsorgsfuld vejledning af en professionel voksen, der kender det enkelte barns behov og livssituation, det er noget, der giver tryghed i sindet og glade børn. Noget, som bliver prioriteret højt her på min skolearbejdsplads.
Jeg har nu arbejdet et årstid på Brahetrolleborg Skole i landsbyen Korinth, en lille landsby på knap 1100 indbyggere ca. 10 km nord for Faaborg og omgivet af den smukke sydfynske natur. En landsby , der blev kåret til årets landsby i 2005 på grund af sine mange aktive borgere, der startede gode aktiviteter op til fælles gavn. En landsby med et godt og velfungerende foreningsliv, gode arbejdspladser, egen Dagligbrugs, skole og daginstitutioner, sportshal og medborgerhus – en landsby, attraktiv for nye tilflyttere med børn. En landsby, hvor man hjælper hinanden i dagligdagen, med sammenhold og tryghed, og hvor tilflyttere bliver taget godt imod.
Skolen er rent faktisk er en af landets ældste skoler, etableret i 1783 af Johan Ludvig Reventlow, som var foregangsmanden for en helt ny og banebrydende pædagogisk undervisningsform i Danmark. Den moderne danske skole startede her i Korinth på Sydfyn. Her blev spanskrøret og intetsigende udenadslære bandlyst. Børnene skulle lære af lyst og udvikle sig til dygtige borgere, der kunne klare sig godt i samfundet. På Gærup Skolemuseum i Korinth kan man læse mere om den danske skoles barndom i Korinth.
Jeg ved ikke, hvordan det er at være skolebarn på andre skoler i landet, men én ting er sikkert – sådan var min egen barndoms skole ikke. Det var en stor skole med næsten 600 elever, hvor de store mulede de små, med en skoleleder man kun kendte af navn, med en frygtet sort bænk udenfor skoleinspektørens kontor, med lærere man sagde De til, og som terpede salmevers, gav lussinger og trak i de små hår ved øret. Ak, Reventlows pædagogiske linje nåede aldrig helt til min egen hjemby ved København, dengang i 1960’erne.
Men her på Brahetrolleborg Skole, her trives ånden fra Reventlow stadig. Måske fordi det er en mindre skole, hvor hvert enkelt barn er kendt af alle og dets trivsel er fælles fokus.
Desværre for landsbyen, så er skolen nu lukningstruet pga. spareøvelser i kommunen. Hvis det sker, så vil børnene få en transportvej på 10 km hver morgen og de kan ikke længere cykle i skole. De vil miste tilknytningen til landsbyens foreningsliv, de vil miste samhørigheden i landsbyfællesskabet og deres fælles skole. Hvis skolen forsvinder, så vil landsbyen også få sværere ved at tiltrække tilflyttere med børn, og det vil hindre udviklingen i landsbyen.
Hillary Clinton siger , at det kræver en landsbys omsorg at sikre et barn en god opvækst. Bevar vores skole og lad vores landsby fortsat leve og udvikles…!