Mellem børn herskede der – i hvert fald i midten af sidste århundrede – en uskreven moralkodeks, der sagde, at man i en slåskamp ikke slog på dem med briller, og ikke trådte på dem, der lå ned. Det var for fejt, og hvis man ikke havde lært det hjemmefra af sine forældre, så skulle de andre unger nok huske at fortælle det til én.
Nu var det ikke fordi børn generelt var bedre, venligere eller mere sociale den gang i 1950’erne og 1960’erne, men at slå på dem med briller betragtedes som fejt, fordi børn med briller havde et medfødt dårligere udgangspunkt og dermed var det ikke en ligeværdig kamp.
Ligeledes var det en uskreven regel, at man ikke trådte på dem, der var faldet omkuld i kampen og ikke lige bare kunne rejse sig og give igen. Der var decideret tab af status, hvis man slog på nogen, som lå ned og var ukampdygtige, og de der slog videre og ikke overholdt denne regel, blev betragtet med ringeagt af resten af børneflokken.
Jeg ved faktisk ikke, hvordan børn nu i det 21. århundrede tackler sådanne situationer, for meget har ændret sig siden i samfundet, og måske medbringer børn ikke den samme moralkodeks hjemmefra længere. Det kunne være interessant at undersøge.
Mennesket er som bekendt et udpræget flokdyr, og hvis man sammenligner os med et andet flokdyr – hunden – så finder man den samme mekanisme om ”ikke at træde på den, der ligger ned”. Hvis en hund i et slagsmål har overgivet sig, så stopper kampen automatisk. Det med brillerne er nok lidt sværere at undersøge i en sådan floksammenligning.
At mennesket er et udpræget flokdyr bevirker, at al udstødelse af flokken er den værste straf, man kan give et menneske. Flokken yder beskyttelse og tryghed, ligesom flokkens iboende viden om fødesteder kan være lig med overlevelse i svære tider, hvor flokken deler hvad den nedlægger af større byttedyr. Samtidig giver flokken mulighed for social kontakt, og dermed identitet til den enkelte og en essentiel følelsesmæssig anerkendelse – ”vi ser dig, du er en del af flokken, du hører til os”.
Hvorfor er alt dette interessant lige nu for os?
Jeg har i de sidste 10 år hørt mange triste historier om alvorligt syge mennesker (flere af dem med terminal cancer og få måneder tilbage at leve i), som i deres sygedagpengeforløb er blevet udsat for alvorlige overgreb fra vores velfærdssamfund. Mistro, nedbrydende bureaukratisk sagsbehandling, og utallige arbejdsprøvninger, der knækkede den sidste livsvilje og helt sikkert gjorde de sidste måneder til et rent helvede for de pågældende, inden de døde af sygdom og udmattelse.
Jo, der er blevet slået på ”dem med briller.”
På samme måde er der i velfærdssamfundet efterhånden udviklet sig en tilsvarende tendens og måde at forholde sig på over for de, som er så uheldige ved tidernes ugunst at miste deres jobs – de arbejdsløse. Det er blevet OK at træde på de ”som ligger ned”.
Mennesker på en arbejdsplads indgår naturligt i en ”arbejdsflok” og nyder den føde, tryghed og sociale anerkendelse, som flokken giver den enkelte, når den samlet arbejder for et fælles mål. Stoltheden ved at aflevere veludførte arbejdsopgaver. Glæden ved at hjernen får udfordringer. Den faste lønseddel, der sikrer føden og den elementære tryghed. Beskyttelsen mod udefrakommende – ”vi står sammen”. Den sociale kontakt over fredags morgenbrødet, anerkendelsen af fælles indsats, julefrokosten, motionsklubben, og hyggen ved de små bemærkninger, når man mødes på gangen og den daglige ping-pong med kollegaer, som man har arbejdet sammen med i mange år.
Samtidig indgår mennesker i den almindelige samfundsflok, som gode samfunds- og skatteborgere med rettigheder og status, som gør at de kan deltage i samfundets mange aktiviteter på lige fod med hinanden. ”Den store flok”.
Ligeledes indgår vi forskellige andre mindre ”flokke”, som f.eks. med vores venner i ”venneflokke” og i kraft af vores fritidsinteresser i ”interesseflokke”.
Når et menneske bliver arbejdsløs, så mister det i første omgang ”arbejdsflokken”, og da vi bruger halvdelen af vort vågne liv på arbejdet, så er dette et meget voldsomt tab, som resulterer i både sorg, angst og frustration over ikke længere at tilhøre flokken.
For rigtig manges vedkommende mistes samtidig ofte halvdelen af deres forsørgelsesgrundlag, og dette resulterer så i endnu mere angst – denne gang for om den arbejdsløse med familie kan overleve.
Vi taler basis ”Maslow” med tab i de laveste 3 niveauer: Føde, Tryghed, Social kontakt. Dvs. tab af netop de niveauer, som er fundamentalt nødvendige for at sikre overlevelse af individet.
Tab af personlig status og selvrealisering sker naturligvis også, ligesom tab af venner heller ikke er usædvanligt, da økonomi og nedtrykthed hos den arbejdsløse ikke er specielt motiverende for festlige aktiviteter, og fordi identitetsgivende arbejdssnak fylder meget – også i vennekredse. Snarere får den arbejdsløse meget ofte hurtigt en mismodig følelse af, at han/hun blot bliver bombarderet med ”gode råd” og spørgsmålstegn ved sine bestræbelser for at få et nyt job.
I mødet med det offentlige system ligger hovedvægten samtidig på kontrol og styring af den arbejdsløse, og meget hurtigt mister den arbejdsløse følelsen af at have nogen som helst kontrol over sit liv, samtidig med at der oparbejdes en kronisk dårlig samvittighed overfor om den indsats man gør er god nok. Det er således ikke spor usædvanligt at arbejdsløse vågner kl. 3.30 om natten og i mørkets ly, mens familien sover, med ildhu kaster sig over den sidste nye opdatering af jobs på nettet, blot for at opdage, at – nej, der var ikke kommet nye jobs på siden i går aftes ved 23-tiden.
Med fyresedlen i hånden og katastrofal mangel på jobs i et dybfrossent arbejdsmarked, så kan den arbejdsløse med rædsel se frem til både økonomisk kaos og mulig fremtidig personlig ruin, kombineret med tab af arbejdsidentitet og netværk, og kombineret med mistro og kontrol fra samfundet side.
Så arbejdsløse har så sandelig travlt med at søge jobs!
Men tilsyneladende er der så politikere og samfundsdebattører, som frejdigt mener at den arbejdsløses situation er så attråværdig, at den arbejdsløse ikke har nogen motivation til at finde sig et nyt arbejde…..
Det er vel egentligt ikke så underligt, hvis mange arbejdsløse til sidst mister modet og hænger lidt med næbbet, får stress over deres manglende kontrol af livet, og for nogle, endda, kommer tanken om, at måske skulle man ”bare tage billetten”, når nu der alligevel ikke er brug for én længere – ligesom den midaldrende mand, som tog sit liv efter en længere periode med arbejdsløshed, og hvis historie blev beskrevet i Information for nogen tid siden.
Sådan er situationen for en arbejdsløs .
Det er muligt, at man som borger, politiker og samfundsdebattør ikke har lyst til at være ”barmhjertig samaritan” overfor sine mere uheldige medborgere, men kunne man i hvert fald ikke lade være med at træde på de, der ligger ned?
De politikere og samfundsdebattører, som synes, at enhver skal hytte sit eget skind, har deres frie ret til at mene dette, selv om de naturligvis bliver nødt til at acceptere de vilkår for beskatning, som flertallet har bestemt, hvis de stadig ønsker at være en del af den store flok, hvor fælles tryghed og sikkerhed for føde også er gældende – skulle de selv komme i nød…
De er naturligvis også i deres gode ret til at prøve at ændre på vilkårene, hvis de kan få flertal, så disse vilkår bedre matcher deres ønsker. Det hedder demokrati og det skal vi værne om!
Men at forvrænge billedet af de arbejdsløse ved billig hån og urimelige krav er at forulempe og træde på de mennesker, som allerede ”ligger ned” – det er for fejt!
Det er muligt at det skyldes uvidenhed fra visse politikeres side om basal menneskelig psykologi og uvidenhed om, at der mangler jobs alle vegne, og at boligmarkedet sejler i dødskurs. Og at det med lige at rive teltpælene op for at rejse efter et måske muligt job i Jylland kan risikere at medføre totalt sammenbrud i en families samlede økonomi. Og kan et familieliv i øvrigt hænge sammen med daginstitutionernes åbningstider, hvis far er i Jylland som teletekniker, og mor er i København med varierende arbejdstider?
Men desværre er der nogle, som ønsker at skabe en meget negativ holdning i samfundet om at de mennesker, der ”ligger ned” er ringere mennesker, der fortjener en dårlig og ikke værdig behandling.
Måske er det fordi, at tanken om, at arbejdsløshed, sygdom og økonomisk ulykke også kan ramme dem selv, er ubærlig, og må fortrænges og afvises. For billedet må ikke krakelere. Derfor mener de, at det er nødvendigt at klassificere de uheldige, der kommer i uføre, som ringere mennesker, der med rimelighed kan nedgøres, udsættes for foragt og underlægges streng kontrol.
Kun derved, kan illusionen bibeholdes.